بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون طرح صیانت از عفاف و حجاب
اخیرا طرحی با عنوان ( صیانت از عفاف و حجاب ) در مجلس اعلام وصول شد که منبعث از یک نگاه سطحی و غلط به مسائل فرهنگی است.
نگاهی که نه تنها مشکلات فرهنگی را حل نخواهد کرد بلکه آنها را پیچیده تر خواهد نمود و به معضلات ، ابعاد جدیدتری خواهد افزدود.
لهذا در مورد این طرح اشاره به چند نکته ضروری به نظر میرسد :
_ منحصر کردن ، امر به معروف و نهی از منکر به یک مصداق زیر حد نصاب
معنای مهمّ امر به معروف و نهی از منکر را نباید به مسائل زیر نصاب اهمّیّت منحصر کرد؛ بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروفها و نهی از بزرگترین منکرها. بزرگترینمعروفها در درجهی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ ( رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال ۱۳۹۴ )
و نکته تاسف انگیز اینجاست که برخی همین تصوری را که رهبر معظم انقلاب اشاره فرموده اند در شیوه مدیریتیشان اعمال میکنند و بر اساس ، آن طرح و نقشه برای هدایت جامعه میچینند.
امر به معروف و نهی از منکر که از بزرگترین احکام الهی است و باید مهم ترین ، سوپاپ اطمینان برای جلوگیری از تغییر مسیر نظام و جامعه باشد را ، در یک مصداق فرعی محدود کنیم و نگذاریم کارکرد اصلیش را داشته باشد.
به واقع چه هنگام ، حکومت ، با خطر جدی مواجه میشود و چه زمانی بر اساس فرمایش رهبری _دام ظله_ میبایست با اتکا به امر به معروف و نهی از منکر ، کار جدی صورت بگیرد؟
مگر حضرت رحمه للعالمین محمد (ص) نفرمود: الملک یبقى مع الکفر و لا یبقى مع الظلم
بر اساس تصریح رسول اعظم (ص) ، ظلم ، اصلی ترین برانداز، و خطر برای حکومت است.که در این حوزه از کفر نیز خطرناک تر است.
برای مواجهه با رانت و فساد و رشوه و اختلاس و دیگر مصادیق ظلم که حکومت را با مخاطره اساسی مواجه میکند چه اندیشیده شده؟
چرا راهکاری برای نظارت و مداخله عمومی با این گونه مفاسد ، برای توده ها و مردم ، تصویب نمیفرمایید؟ تا کسانی بتوانند مبتنی بر قانون مصوب مجلس بدون لکنت زبان رو به حاکمیت کنند و او را امر به معروف و نهی از منکر کنند و حکم شریف خدا تغییر کاربری پیدا نکند که این نیز، خود ، یک ظلم بزرگ است…
- به جای مواجهه قاطع با علت های بزرگ ؛ سرگرم شدن با معلول ها
آیا مشکلات فرهنگی از حجاب شروع و به حجاب ختم میگردد؟
و حتی بالاتر از آن ، آیا یک معضل فرهنگی از خود فرهنگ شروع و به خود فرهنگ ختم میشود؟
قطعا این گونه نیست که پیامبر مکرم اسلام (ص) در آخرین سخنرانیشان میفرمایند : نگذارید مردم فقیر شوند تا کافر شوند و نگذارید درهای حکومت بر روی مستضعفین بسته شود و نگذارید در پشت درهای بسته ی حکومت ، قوی ها و سرمایه دارها ، مستضعفین را ببلعند و پاره پاره کنند الله الله فی طبقه السفلی…
و امام (ره) در جلد یکم صحیفه ،صفحه ۲۷۰ میفرمایند : شما خیال میکنید آن دزدی که شبها از دیوار، با آن همه مخاطرات، بالا میرود و یا زنی که عفت خود را میفروشد، تقصیر دارد؟ وضع معیشتْ بد است که این همه جنایات و مفاسد، که شب و روز در روزنامهها میخوانید، به وجود میآورد.
اقتصاد و فرهنگ و سیاست و … حوزه هایی هستند که فقط در کتب درسی ودانشگاهی قابل تفکیک هستند ، وارد جامعه که بشویم همه این ها با هم مخلوط میشوند ، با یکدیگر واکنش میدهند و بر هم اثر میگذارند.
و از همین جاست که میشود بسیاری از پدیده های ناصحیح فرهنگی را با تغییر متغیرهای اقتصادی حل کرد. و باز از همین جاست که مدیران باید رویکردهایشان را تغییر دهند.
یقینا اگر تصمیم گیران و مجریان به دانستن این نکته نائل شوند که حجاب تنها معیار ایمان نیست بلکه یکی از نتایج ایمان است در شیوه های مدیریتیشان تغییر های جدی صورت خواهد گرفت
_طرحی که به هیچ کدام از سوال های اصلی جواب نمیدهد
طرح صیانت از عفاف و حجاب بر اساس آن چه در این چند خط ، اشاره شد و فراوان مسائل دیگری که میشد اشاره کرد و گذشتیم ، یک برخورد بدون توجه به اولویات ها و تقدم و تاخر ها با یک معضل فرهنگی است.
این طرح نه تنها اثر تربیتی اساسی ندارد و ریشه معضلات اصلی فرهنگی کشور را نشانه نگرفته بلکه فقط ، یک برنامه کور است که میتواند در خوش بینانه ترین حالت ، به مطرح کنندگانش ، این تسکین خاطر را بدهد که در حوزه فرهنگ ، فارغ از اثر این طرح ، کاری کرده اند!
جنبش عدالتخواه دانشجویی ، امید وار است ، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد های موثر بر حوزه فرهنگ با اعمال تصمیم های عمیق تر ، روز به روز به فرهنگی تر شدن کشور کمک کنند ان شاالله.
به امید ظهور عدالت گستر گیتی
جنبش عدالتخواه دانشجویی